Guangdongse oolongs. Productie, geschiedenis en variëteiten

茶树发芽青又青,一棵嫩芽一颗心。轻轻摘来轻轻采,片片采来片片新。

Aan de theeboom gaan de bladknoppen open, de een nog groener dan de ander, een teder knopje als een hartje 

Zacht strek ik mijn hand uit, zachtjes pluk ik, geen blaadje dan een vers blaadje Boerenlied uit Chaozhou

 

 

FENG HUANG DAN ZONG

 

 

Guangdongse oolongs (of "Chaozhouse", chaozhou chа - 潮州茶), danken hun naam aan de provincie waar ze groeien: Guangdong. De meeste Guangdongse oolongs worden geteeld en geproduceerd in het district van de belangrijkste theestad van Guangdong: Chaozhou (潮州), Ongeveer 500 kilometer ten noorden van het industrie- en handelscentrum Guangzhou. De stad Chaozhou, evenals de omringende stadsregio Chaoshan, is befaamd om zijn van andere Chinese regio's geïsoleerde theecultuur. In Chaozhou bestaat een zeer diepgaande, fijngevoelige en serieuze benadering van meesterschap van de productie en het gebruik van thee; hier heeft alles wat met thee verbonden is een bijzondere betekenis. Dit district vormt het moederland van de traditionele Chinese theeceremonie Gongfu Cha (工夫茶, het hoogste meesterschap in de bereiding van thee),

en juist van hieruit zijn vele bijzonderheden van het oogst- en productieproces van de halfgefermenteerde thee oolong over andere provincies van China verspreid.

De oolongs uit Chaozhou hebben hun eigen aroma, smaak en andere eigenschappen, die niet lijken op die van enige andere thees. De Guandongse soort theestruik heet Dan Zong ("eenzaam groeiende theestruik"). Het is een vrij hoge theeboom met een slanke, wijdvertakte stam en grote bladeren. Er bestaan ongeveer honderd verschillende soorten Guangdongse oolongs, maar de meest bekende soort, Feng Huang Dan Zong (凤凰单丛), en zijn ongeveer 80 variëteiten, die naar hun aroma vernoemd zijn – onder hen allerhande soorten orchideeën, zoals de honingorchidee, (mi lan), de nefrietorchidee (yu lan) en andere. Soms wordt de naam Feng Huang Dan Zong voor elke

Guangdongse oolong gebruikt, het is een van de veralgemeniseerde namen van deze thee. Onder de andere soorten zijn bijvoorbeeld het vermelden waard: Ba Xian Dan Zong (eenzaam groeiende struik van de Acht Onsterfelijken), Ya Shi Xian Dan Zong, Xue Pian Wu Ye Feng Huang Dan Zong, Chaozhou Feng Huang Dan Zong... Deze en vele andere oolongs uit Chaozhou beschikken over een werkelijk onvertaalbaar, bijzonder rijk smakenpalet, een geweldig aroma, een lange en diepe nasmaak. Juist zulke thee te leren maken, de meest subtiele noten van zijn karakter aan het blad te ontfutselen en in de bereide thee te fixeren, dat is het allerhoogste meesterschap waaraan eeuwenlang is gewerkt in de regio van de Feniksbergen.

 

De thee Feng Huang Dan Zong is een van de vier beroemdste oolongs van China. Hij groeit aan ongeveer drieduizend meer dan tweehonderd jaar oude bomen binnen het district. Iets soortgelijks is niet alleen in China, maar in de hele wereld nergens anders meer te vinden. De traditie van de bereiding van Feng Huang Dan Zong is van generatie op generatie doorgegeven, haar wortels liggen in een ver en duister verleden.

Volgens de legende bereikte de Song-keizer Zhao Bing de berg Wu Dong, achtervolgd door Yuansoldaten. Hij dronk de thee “Rode matras” en stelde dat die erg goed was (“Rode matras”, Hong Yin Cha in het Chinees, is een wilde voorouder van de huidige Dan Zongs).

 

Het dorp Feng Huang ligt dertig kilometer ten noorden van de stad Chaozhou, in het noordelijke deel van het arrondissement Chao An. In het oosten grenst het aan Shao Ping, in het noorden aan Da Pu en in het westen aan Feng Shun. Het totale oppervlak beslaat 231,73 vierkante kilometer, de hoogte boven zeeniveau varieert van 350 tot 1497 meter. Het dorp wordt aan alle kanten omringd door bergen, waarvan de toppen overgaan in plateaus. Het plaatselijk reliëf loopt geleidelijk onder een hoek van het noordoosten naar het zuidwesten. De prachtige bergen zijn met wouden bedekt; duizenden beekjes reppen zich omlaag. De meest imposante berg heet Wu Zi Shan, met een hoogte van 1497 meter boven zeeniveau; dit is de hoogste bergtop in het oosten van Guangdong.

De berg Feng Huang (Feniksberg) is meer dan groene hellingen en doorschijnende wateren, meer dan toeristische paden te midden van in nevelen gehulde pieken. Dit is de geboortegrond van de wereldberoemde oolong, Feng Huang Dan Zong. Het plaatselijke klimaat, de aarde en de bergketens vormen de ideale omstandigheden voor het ontstaan van het verheven aroma van deze thee. Dankzij de steile, grootse bergen, de schilderachtige dorpjes met hun oeroude tradities en gebruiken en, uiteraard, de geurige thee, heeft het dorp Feng Huang wereldwijde faam verworven.

 

5

 

Expeditie van Moychay.ru naar Chaozhou:

 

 

 

Bijzonderheden van het klimaat:

 

Feng Huang Dan Zong groeit in de Zuid-Aziatische moessonzone, waarover men zegt: “'s winters en in het voorjaar niet koud, 's zomers niet warm”. Dankzij de hoge bergen schijnt de zon er niet lang, is er veel mist en regen, treedt de winter vroeg in, zet de lente laat in en wordt het ook in de warmste tijd van het jaar niet heet. Alle seizoenen komen scherp tot uitdrukking. De gemiddelde jaartemperatuur is 19,3 graden, de hoogst gemeten 35,6.

 

Het reliëf van het district Feng Huang is zeer verscheiden. De grote variatie in hoogte en luchtvochtigheid zorgt voor enorme lokale klimaatverschillen. Over de berg, waarop die allerberoemdste thee groeit, wordt gezegd: “De berg is hoog, de mist is dicht, en er gaan geen drie dagen zonder regen voorbij, en je loopt er geen honderd passen over vlakke grond”. De temperatuur varieert binnen een dag ongeveer tien graden, 's winters slapen de boeren onder gewatteerde dekens. Vooral in de lente is er veel mist, weinig zon, de top van iedere berg is in nevelen gehuld, nu regen, dan weer zon, de barometer staat nooit stil. Plaatselijke bewoners zeggen: “Elke tien li hebben hun eigen weer”.

De bewoners van Chaozhou houden ervan hun thee volgens de Gongfu Cha te drinken, dat is wereldwijd bekend. De berg Feng Huang Shan in Chaozhou is de geboortegrond van de Feng Huang Dan Zong; de lokale bewoners houden vooral van dit type oolongs. Zodra je in Chaozhou bent zie je overal de Gongfu Cha, op straat en in de parken, en reken erop dat de thee Feng Huang Dan Zong is.

Hieronder zullen wij de stadia van de productie van Feng Huang Dan Zong beschrijven, een thee van halve fermentatie, opdat je zelf kunt zien hoe gecompliceerd dat proces is. Het vergt een enorme aandacht voor elke kleinigheid en een diepe kennis en begrip van elke stap.

 

 

1

 

De productie van de thee Feng Huang Dan Zong.

 

De stadia die het theeblad doorloopt in het proces van de theeverwerking:

 

a)

  • Oogst
  • Droging in de zon
  • Ventilatie

– Het verkrijgen van het groen (laten botsen - schudden - rijpen)

  • Het doden van het groen (sha zin)
  • Pletten
  • Draaien
  • Uitstrooien van de klonten
  • Droging op kolen

Het resultaat is het thee-halffabrikaat, mao cha.

b)

  • Sortering
  • Selectie van de rode bladeren
  • Tweede droging op kolen
  • Het gebruiksklare product

 

De orde van productie van Dan Zongs

 

 

  1. Oogst

 

Het productieproces van Feng Huang Dan Zong begint bij de oogst van verse bladeren. Aan deze oogst zijn bepaalde voorwaarden verbonden. Als er 's ochtends teveel dauw ligt, wordt er niet geoogst. Als midden op de dag de zon te fel is, wordt er niet geoogst; als het tegen de avond loopt, wordt er niet geoogst; als het regent of mistig is, wordt er niet geoogst. De oogst begint bij het verschijnen van de eerste bladknoppen. Normaliter worden twee tot vijf blaadjes geplukt. Te tere blaadjes mogen niet geoogst worden, want die maken de thee te bitter en wrang. Te oude bladeren mogen ook niet, die zijn te grof, in de cellen hebben zich al veranderingen voltrokken, het fibrinegehalte is te hoog, na productie zijn het uiterlijk en de smaak van de thee ondermaats. Daarom moet de oogst op het juiste moment en bij de juiste temperatuur plaatsvinden.  

Een belangrijke stap in de productie van kwaliteitsthee vormt het drogingsproces in de zon, daarom moet de grondstof op een zonnige dag geoogst worden. De oogst wordt tussen een en vier uur 's middags gedaan, omdat later op de dag de zonnestralen niet zo actief meer zijn, wat het bederf en de verwelking van het blad in de weg staat. Het blad verliest zijn teveel aan water, terwijl het gehalte aan nuttige elementen erin hoger wordt. 

Het oogstproces van de blaadjes zelf kent de volgende vereisten. Het afplukken moet precies, snel en licht gebeuren. Dat voorkomt bederf van blad en knop door de handwarmte, scheuring van het blad en beschadiging van de steel. De bladeren worden netjes in de mand gedrapeerd, om overtollige druk te vermijden. De bladeren worden streng op soort geordend, om meteen over te kunnen gaan tot de droging in de zon.

 

2

 

De theeboom is te hoog om zonder meer van te plukken, voor de oogst wordt gebruik gemaakt van ladders of krukjes, maar ook speciale stokken waar een paar mensen tegelijk op passen.

 

Aangezien er vele verschillende soorten theestruiken bestaan, wordt de geoogste grondstof in verschillende manden gesorteerd, afhankelijk van de soort blad. Men onderscheidt donker blad, wit blad, dik blad, dun blad, groot blad en klein blad. Na de sortering wordt meteen overgegaan tot de droging in de zon. Als de zon op de oogstdag te actief is of er is teveel grondstof verzameld, dan wordt deze meteen in een dun laagje klaargelegd als voorbereiding op de droging.

 

3

 

  1. Droging in de zon

 

Het proces van gecontroleerde verwelking van de geoogste bladeren met behulp van zonlicht wordt droging in de zon genoemd. Doel is de verwijdering van overtollig vocht en grasachtigheid, een versterking van de activiteit van polyfenolen en oxidase, een versnelling van de processen die de stoffen in het theeblad ondergaan, en het scheppen van de voorwaarden voor het aanstaande fermentatieproces. Droging in de zon is de eerste schakel in de keten van de creatie van de hoogwaardige Feng Huang Dan Zong. Het drogingsproces moet worden geïmplementeerd, rekening houdend met de eigen bijzonderheden van iedere partij theebladeren.

Bij het drogen zijn de volgende principes leidend: het principe van één dunheid, het principe van twee lichtheden, het principe van twee zwaarten, het principe van de gefaseerdheid. Het principe van één dunheid houdt in dat de bladeren in een dunne laag neergelegd moeten worden, zonder pletten en zonder verfrommelen, opdat de vochtverdamping en de afkoeling van het blad gelijkmatig verlopen. Het principe van twee lichtheden wil zeggen dat het drogen niet te ver moet gaan in twee situaties: als de blaadjes kort zijn en weinig vocht bevatten, en als de luchtvochtigheid laag is. Het principe van twee zwaarten betekent dat de bladeren in twee gevallen stevig door moeten drogen: als de blaadjes dik zijn en zacht, wat betekent dat ze veel vocht bevatten, en als de oogst plaatsvond tijdens regenachtig en vochtig weer. Het principe van de gefaseerdheid houdt in dat als er veel oude en lange bladeren zijn, dat er in twee fasen gedroogd moet worden. Na de eerste droging moet het blad een tijdje op een koele plek blijven liggen, en daarna nog een keer te drogen gelegd worden. Als je dat soort bladeren in één keer sterk droogt, dan krijgt de uiteindelijke thee die je ervan zet een zwak aroma, en wordt de smaak bitter en stroperig. 

Voor het drogen worden ronde bamboe onderzetters gebruikt met een diameter van 1,2 meter, met kleine openingen als van een zeef en een 4 cm dikke opstaande rand, die op de grond worden uitgestald.

 

3

 

Iedere onderzetter biedt plaats aan ongeveer een halve kilo bladeren, die in een zo dun mogelijke laag gelegd moeten worden. Om het droogproces te versnellen, worden ook wel bokken van 80-90 cm hoog en 80 cm diep gebruikt. Hier passen een paar onderzetters boven elkaar op, en zo worden ze in de zon gezet.

De gunstigste tijd voor de droging in de zon ligt tussen vier en vijf uur 's middags. De duur ervan hangt af van de grootte en dikte van de bladeren, hun vochtgehalte, de intensiteit van de zonnestralen enz. Bij een temperatuur van ongeveer 25 graden duurt de droging 15 à 20 minuten. De meester die de thee maakt, steunt op zijn ervaring om het droogproces in goede banen te leiden.

In de lente verschijnen er kleine kevertjes op de theebomen. Volgens de overlevering laten ze zich alleen op de bomen en tijdens het drogen zien. Als je ze met de theebladeren mee naar huis neemt, wordt de thee die je ervan maakt bijzonder geurig en gaat als zoete broodjes over de toonbank. Ik weet niet wie deze kever de naam “Heerser van de theerijkdom” heeft gegeven.

 

Tijdens de droging in de zon gebeurt het volgende:

  1. De kleur verandert van frisgroen naar donkergroen.
  2. Het blad verliest zijn hardheid en stugheid.
  3. Er ontstaat een waterig aroma.
  4. De norm voor het vochtverlies is 15-20 %.

 

Waarop gelet moet worden tijdens de droging:

  1. De droging mag niet worden uitgevoerd als de zon te sterk is, anders kan het blad verbranden.
  2. Zowel te droog als niet droog genoeg zijn te vermijden resultaten. Als ze niet genoeg gedroogd zijn, worden de kleine blaadjes week, en de grote juist hard, en de thee krijgt een bittere en stroperige smaak. Als ze teveel gedroogd zijn, wordt een deel van de tere bladeren rood, en een deel krijgt naderhand zijn veerkracht niet meer terug, wat zijn weerslag heeft op de volgende bewerkingen.

 

  1. Ventilatie

 

Na de droging in de zon worden de onderzetters met de bladeren erop naar een koele, geventileerde ruimte overgebracht om de hitte uit de bladeren te laten verwaaien, de temperatuur omlaag te brengen, het vochtgehalte te reguleren en de bladeren hun veerkracht terug te geven. Te lange ventilatie kan er juist weer toe leiden dat de bladeren hun veerkracht verliezen. Bij de ventilatie worden de bladeren in een dunne laag uitgelegd, van niet meer dan drie centimeter dik. Als de laag dikker is, kan een proces van versnelde fermentatie optreden, wat ertoe leidt dat het aroma te vroeg vrijkomt.

 

3

 

  1. Het verkrijgen van groen

 

Het verkrijgen van groen is een essentiële stap in de vorming van het theearoma, de smaak, de dichtheid en de sterkte. Het proces bestaat uit drie handelingen: laten botsen, schudden en rijpen, een reeks die een aantal keer herhaald wordt. Bij het creëren van het groen wordt een grote hoeveelheid factoren meegewogen, zoals het opnieuw groen worden van het blad, het naar buiten komen van het aroma dankzij de fermentatie, het rood worden van de bladrand, de juiste luchtvochtigheid en -temperatuur, enz. Dit is een unieke manier om een bijzonder rijke ervaring op te doen. Een theemeester houdt van zijn levensdagen niet op zijn Gongfu te verfijnen.

 

Het groen wordt verkregen bij een temperatuur van rond de 20 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 80%. Men laat de bladeren als volgt botsen: met twee handen worden de bladeren vanaf de onderzetter omhoog opgeworpen, zodat ze in de lucht met elkaar botsen. Op die manier gaat de structuur van het blad kapot, waardoor het fermentatieproces op gang komt. Tijdens de veelvuldige botsingen ondergaat het aroma van de bladeren een aantal veranderingen. Eerst ontstaat een grasachtige geur, dan komt er een aroma bij, dan verschijnt er een bloemenaroma, en uiteindelijk wordt dat het lichte, natuurlijke, bloemige aroma waar alle Feng Huang Dan Zongs beroemd om zijn.

 

4

 

Het botsingsproces moet flexibel beheerd worden, rekening houdend met de kwaliteit van de grondstof, de soort thee, de tijd, het weer en de mate van droging. Normaliter laat men de thee vijfmaal botsen. Na elke keer worden de bladeren uitgelegd voor de terugkeer van het groen. De meester volvoert het botsingsproces op zijn gevoel. Bij elke keer worden de kracht en het aantal botsingen groter, evenals de dikte van de laag.

 

In technisch opzicht is het proces van het verkrijgen van groen vrij ingewikkeld. Er zijn vijf sleutelvragen waar beslist rekening mee moet worden gehouden.

 

  1. Het proces vindt 's nachts plaats. Men verzamelt de bladeren die 's nachts door het groeningsproces gaan, vanaf een uur of een 's middags. Op die tijd is de vochtigheidsbalans in het blad tamelijk gelijkmatig en het gehalte aan actieve stoffen hoog. 's Nachts is de vochtigheidsgraad hoger, wat de terugkeer van het groen mogelijk maakt, en daarbij is de temperatuur lager, wat het werk aangenamer maakt. Producenten van Feng Huang Dan Zong kennen de uitspraak: “Thee is goed wanneer hij is wezen overnachten”. Het 's nachts aanmaken van groen maakt het proces nauwkeuriger te sturen. Al die redenen bij elkaar hebben tot de keuze voor de nacht geleid.

 

  1. In het proces van het creëren van het groen is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat het groen terugkomt. Indien met deze operatie te lang gewacht wordt, kan de droge thee bitter en wrang worden. Dat het groen terugkomt, heeft de volgende oorzaak. Bij het drogen in de zon verdampt het water uit de bladeren sneller dan uit de nerven. Daardoor is het vochtgehalte in blad en nerf ongelijk.

Tijdens het botsen komt er, dankzij de actieve trillingen, vocht uit de nerven in de bladcellen, waardoor de vochtbalans weer gelijk wordt getrokken. Dit is wat de terugkeer van het groen genoemd wordt. Tegelijk met het vocht komen er ook actieve stoffen van de nerven in de bladcellen die de bitter- en wrangheid verminderen. Daarom is bij het creëren van het groen de vochtbalans bijzondere aandacht waard, om het groen op tijd terug te halen. Dat gebeurt vooral na de derde botssessie.

 

  1. Hoe goed het proces van het naar voren halen van het aroma van de verse bladeren tijdens het creëren van het groen geleid wordt, is van rechtstreekse invloed op de kwaliteit van het aroma in de klaargemaakte thee. Vaak komt het aroma te vroeg of te laat tevoorschijn, of zelfs helemaal niet. Daardoor kan de klaargemaakte thee een wazig of zwak aroma hebben, een aroma dat niet vers is, of zelfs helemaal geen aroma. Dit alles gebeurt als de temperatuur niet goed geregeld wordt, wat leidt tot versnelde fermentatie met als gevolg dat de aromatische stoffen sneller uiteenvallen en het aroma te snel of juist te langzaam naar buiten komt. Daarom moet voor de juiste timing van het aroma de temperatuur bij het creëren van het groen nauwlettend gereguleerd worden.

Na de derde of vierde botssessie gaan de snelle aromaveranderingen opvallen, van nauwelijks waarneembaar waterig naar bloemig. Dat is het moment om over te gaan tot de volgende stap van de creatie van het groen.

Als gevolg van het creëren van het groen, het doodslaan van het groen, het pletten en het drogen verschijnt geleidelijk het aroma dat juist aan deze thee eigen is.

 

  1. De mate van rood worden van de bladrand wordt bepaald door de mate van fermentatie. In het botsproces slaan de blaadjes tegen elkaar aan en komen de fermenten in de cellen van de bladranden in beweging, waardoor de randen verzuren en als gevolg daarvan rood worden. De mate van fermentatie is van directe invloed op de kwaliteit van de thee. Als de rand bij het botsen niet rood genoeg is geworden, wordt er bij de volgende stap harder geschud, om door frictie tot de juiste mate van roodheid te komen; als de verkleuring bij het botsen te hard dreigt te gaan, wordt er juist zachter geschud om het niveau van verzuring te corrigeren.

 

4

 

  1. Bij het fermentatieproces is het noodzakelijk een constante temperatuur te handhaven, waarbij rond de 20 graden het meest geschikt is voor de productie van thee. Bij een lager uitgevallen temperatuur wordt er langer geschud; bij een hogere worden de bladeren in een dunnere laag gelegd om ze beter af te laten koelen en het fermentatieproces te reguleren. Bij droog en winderig weer, en dus een lage luchtvochtigheid in het gebouw, zijn maatregelen nodig om genoeg vochtigheid te handhaven voor de terugkeer van het groen, om te voorkomen dat de bladeren teveel vocht verliezen. Dankzij de moderne techniek kunnen the producenten hier nu klimaatregelaars voor inzetten, al hun aandacht te wijden aan de productie van uiteenlopende soorten Dan Zongs. De stap van het schudden valt in twee delen uiteen. Het eerste bestaat uit twee keer schudden met een tussenpoos van anderhalf tot twee uur, en zorgt definitief voor de terugkeer van het groen. Dit schudden moet behoedzaam en gelijkmatig gedaan worden, de bladeren moeten in een dunne laag zijn neergelegd, omdat de bladeren een deel van hun vocht in de zon hebben verloren en hierdoor zacht zijn geworden. Als ze te hard met elkaar in botsing komen, dan raken de nerven en cellen beschadigd, wat leidt tot een verstoring in de uitwisseling van vocht, die de terugkeer van het groen verhindert. Het tweede deel is een fermentatieproces dat duurt van de derde keer laten botsen tot het doodslaan van het groen met tussenpozen van twee tot tweeënhalf uur. Hier ligt de nadruk op de fermentatie, het rood worden van de bladrand en het tot uitdrukking komen van het aroma. Dit laatste gebeurt doorgaans na de derde keer laten botsen. Als dat niet gebeurt is dat een teken dat de temperatuur te laag is. Die moet dan onmiddellijk omhoog gebracht worden om het fermentatieproces te versnellen en daarmee het aroma naar buiten te brengen. Bovendien verschijnt na de derde keer laten botsen de rode rand. Bij de vierde en vijfde keer laten botsen wordt de rand van de onderzetter met twee handen vastgepakt en maakt men tegelijkertijd draaiende en voorwaartse bewegingen, om de bladeren niet alleen met elkaar maar ook met de bodem van de onderzetter te laten botsen. Dat noemt men het schudden.

 

5

 

Als na de vijfde keer laten botsen de fermentatie in een rode rand heeft geresulteerd, de bladeren de vorm van een lepel hebben aangenomen, en het aroma een licht bloemig accent heeft gekregen, dan wil dat zeggen dat het proces van laten botsen en schudden met goed gevolg is doorlopen.

 

 

 

55

 

 

  1. Het braden van het groen

 

Het doel van het braden is om met behulp van de hoge temperatuur het verzuringsproces van de fermenten een halt toe te roepen en de kleur, het aroma en de smaak van de bladeren te beïnvloeden. De methode van het handmatig doodslaan van het groen: men neme een platte of bolle pan met een diameter van 72-76 cm en verwarme deze tot 200 graden. Dan gaan er 1,5-2 kg bladeren in, waarbij men erop lette dat ze met een gelijkmatig geluid in de pan landen. De bladeren worden soepel gekeerd door ze zachtjes in de lucht te gooien, om de geur van het groen kwijt te raken. Vervolgens om niet teveel vocht te verliezen.

 

 

6

 

Na het braden wordt de kleur van de bladeren lichtgroen, ze krijgen een gelige tint, de glans en de geur van het groen verdwijnen, in het aroma verschijnen bloemige accenten; dit alles is een teken dat het braden goed verlopen is.

Vandaag de dag is een mechanische methode om het groen dood te slaan wijd verbreid, waarbij de meester het deksel niet opent om ongewilde geuren buiten te houden. Hiermee houdt hij ook de tijd dat de bladeren in de pan blijven in de hand.

Bij het doodslaan van het groen moet op het volgende gelet worden:

  1. Iedere soort thee moet afzonderlijk bewerkt worden, aangezien dankzij de verschillende bladvormen, diktes, maten van zachtheid en vochtgehaltes, er verschillende eisen aan de temperatuurregeling bestaan.
  2. Het gebruik van het juiste temperatuurregime. Aan het begin van de bewerking is de temperatuur lager, aan het eind hoger, om de bladeren niet aan te laten branden. De bladeren moeten niet te langdurig opgegooid worden, omdat ze dan door vochtverlies hard en breekbaar worden. Het vuur moet niet te zwak zijn en het fermentatieproces niet te langdurig, om te voorkomen dat de bladeren verzuren en rood worden. Als de bladeren aan het eind zacht en heel zijn, is het proces van het doodslaan van het groen met succes doorlopen, en zijn de bladeren klaar voor de volgende stap in hun verwerking.

 

  1. Pletten

 

Het doel van het pletten is om het blad de juiste vorm te geven, de cellen van het blad kapot te maken, de actieve elementen naar de oppervlakte van het blad te halen, door het biochemische proces de kleur van het blad een boterachtige, vochtige glans mee te geven, de smaak sterk en zuiver te maken, het aftreksel te doen glanzen en in staat te stellen vele infusies te doorstaan.

 

8

 

Bij het pletten moet op de volgende zaken worden gelet:

  1. Na het braden wordt er wat vocht uit de bladeren uitgedreven, en vervolgens moet meteen met pletten begonnen worden, zolang de bladeren nog warm zijn. Na het pletten van de warme bladeren is het gemakkelijk hun de vorm te geven van licht gedraaide elastische strookjes.
  2. Bij het pletten wordt eerst weinig kracht gezet, vervolgens wordt de druk geleidelijk opgevoerd. Het vrijkomen van sap is een teken dat het proces goed verloopt. Er mag niet teveel druk gezet worden.
  3. Als de bladeren niet genoeg gedraaid zijn, worden het braad- en pletproces herhaald om het blad zijn elasticiteit en draai te geven.
  4. Bij het pletten mag de temperatuur niet te hoog worden om te voorkomen dat het vocht in de bladeren gaat fermenteren. Meteen na het pletten moeten de bladeren voor korte tijd in een dun laagje uitgelegd worden, waarna meteen overgegaan wordt tot de droging op kolen, om verzuring voor te zijn, die tot het bederf van smaak en aroma en een te donkere kleur van het aftreksel zou kunnen leiden.

 

  1. Droging op kolen

 

De droging op kolen valt in drie stappen op te delen: voordroging, afkoeling en herhaalde droging. Doel is het laten verdampen van overtollig vocht, en door middel van de temperatuur de actieve stoffen beïnvloeden, waardoor het aroma naar buiten komt en de kwaliteit van de thee verbetert. Ook wordt de thee gestabiliseerd, wat de houdbaarheid ten goede komt. De voordroging gaat als volgt: na het pletten gaan de bladeren in een mand en wordt overgegaan tot de eerste droging. Deze duurt vijf à tien minuten bij een temperatuur van 130-140 graden. Onderwijl worden de bladeren tweemaal gelijkmatig omgekeerd. De laag bladeren moet niet dikker zijn dan één centimeter. Wanneer de bladeren voor 60% gedroogd zijn, worden ze uit de mand gehaald en uitgelegd om af te koelen.

 

9

 

Afkoeling. Deze duurt een à twee uur. De laag bladeren moet niet dikker zijn dan zes centimeter. Als de vochtigheidsbalans na de afkoeling in de bladeren en de stelen gelijkmatig is, dan verloopt alles naar behoren.

 

8

 

Herhaalde droging. Bij de tweede droging op kolen is de temperatuur rond de honderd graden, en de dikte van de laag bladeren maximaal zes centimeter. Wanneer de bladeren voor 80% gedroogd zijn, worden ze uitgelegd om af te koelen. Bij de derde droging wordt de temperatuur op 70-80 graden gehouden en is de droging volledig, wat doorgaans zo'n zes uur in beslag neemt. Feng Huang Dan Zong kan niet in één keer uitgedroogd worden. Het drogen vormt een essentieel proces, dat rechtstreekse invloed op de theekwaliteit heeft. Tijdens het drogen is het noodzakelijk om de temperatuur aandachtig te reguleren, rekening houdend met alle bijzonderheden van de partij bladeren in kwestie. Bij de eerste droging is de temperatuur hoger, bij de herhaalde lager. De pan moet met een deksel gesloten gehouden worden om het aroma niet te laten verdampen. De bladeren moeten op tijd worden gekeerd en de dikte van de laag moet goed in de gaten gehouden worden. De herhaalde droging zorgt voor een betere kwaliteit smaak, kleur en aroma.

 

  1. Verwijdering uit de mao cha van rode bladeren en stokjes.

 

De thee wordt met de hand gesorteerd, waarbij de stelen en het uitschot verwijderd worden.

 

  1. Nog een droging, en we komen uit op de thee die we gewoon zijn te drinken!

 

9

 

  1. Bewaren

 

 

Na de droging wordt de gereedgemaakte thee gekoeld en zorgvuldig ingepakt om hem tegen vocht en geuren van buiten te beschermen. De verpakking zelf moet geurloos en waterdicht zijn. Na verpakking wordt de thee in een droge ruimte gelegd. Voor het bewaren van de droge thee in het magazijn gebruiken de Fenghuangse telers witte stoffen zakken met een laag van polyethyleen. Verder maken ze gebruik van metalen of roestvrijstalen tonnen om de thee tegen zonlicht en vocht te beschermen. In de detailhandel worden traditionele dubbellaags papieren zakken gebruikt, welbekend bij alle inwoners van Guangdong en Chinezen die in het buitenland wonen. Ze zijn vierkant van vorm en worden liefkozend “kussentjes” genoemd. Ze komen in standaardgewichten van 250 en 100 gram. De aanblik van de theemakers die Dan Zong in deze kussentjes verpakken is een staaltje kunst waar je naar kunt blijven kijken. Ze gebruiken geen enkel gereedschap buiten hun eigen handen, en geven de pakketjes een prachtige, gelijkmatige vorm, als echte kussentjes. De pakketjes zijn op het oog eenvoudig en onopvallend, maar veel verkopers krijgen de gelijkmatige vorm er niet in zonder gebruik te maken van een speciaal instrument.

Tegenwoordig werken de makers in Fenghuang aan nieuwe verpakkingssoorten om de thee voor vocht, zon en geuren te behoeden, zonder de traditionele vorm te verlaten. Ook bestaan er metalen en aardewerken cadeaubussen, kleine verpakkingen (die niet erg handig zijn, gelet op het grote, breekbare blad van Feng Huang), enz.

 

 

Herkomst van de soorten en namen van de verschillende Feng Huang Dan Zongs

 

De traditie van de bereiding van Feng Huang Dan Zong, van generatie op generatie doorgegeven, gaat terug op onheuglijke tijden. Vandaag de dag worden meer dan honderd typen en soorten van deze thee onderscheiden. Nu volgt een korte omschrijving van de soorten theebomen en andere details.

 

Op grond van soorten bomen kan thee worden opgedeeld in thee van grote struiken, thee die de hemel bewondert, thee van aromatische struiken, thee van dichtgroeiende bomen, gegraveerde kippenmand, paraplu van een meisje met kind, plaggenhut voor hoog gras enz.

 

Op grond van bladvorm: grapefruitblad (柚叶), sharonblad (柿叶), botercamelliablad (柿叶), guaveblad ( 杨梅叶 ), kersenblad (仙豆叶), bergaubergineblad (山茄叶), blad van de bonen van de onsterfelijke (仙豆叶), bamboeblad (竹叶) enz.

 

Naar kleur en bladformaat: wit blad (in feite lichtgroen), donker blad (donkergroen), groot donker blad, klein donker blad, groot wit blad, klein wit blad enz.

 

Naar vorm van de thee: Kind met grove botten, Grote Hu Qi, Zijden draad, noedels, papieren vleugel enz.

 

Naar aroma van de drank: honingorchidee, gardenia, geurige kruiden, nefrietorchidee, kaneelboom, grapefruitbloem, middernacht, jasmijn, rijstorchidee, sinaasappelbloem etc.

 

Naar nasmaak: zoete aardappel, koffie, amandel, kaneel, Yang Mei-pruim, appel, perzik enz.

 

Naar plaats van herkomst: Dan Zong van de berg Wu Dong, aroma van de gele gardenia van de Leeuwenkoprots, geurige kruiden uit Zhong Ping.

 

Naar ontstaansgeschiedenis: Songthee, Dageraad van het Oosten (de tijden van de culturele revolutie), grijsbruine regencape onder de oksel enz.

 

Naar ongebruikelijke namen: Acht onsterfelijken varen de zee over, Oude onsterfelijke Gong enz.

 

 

Prijzen waarmee de thee Feng Huang Dan Zong op Chinese en internationale theefestivals, jaarmarkten en levensmiddelenexposities is bekroond.

 

  1. In het vierde jaar van de Chinese republiek nam Feng Huang Dan Zong deel aan een internationale expositie in Panama en kreeg een zilveren medaille.

1.1 In 1955 op een staatsdegustatie in Hangzhou werd de thee als eerste onder 28 beroemde thees uitgeroepen.

  1. In 1982 verwierf hij de titel van beste product van het Ministerie van Handel; in hetzelfde jaar werd hij tot beste thee onder 30 historische thees van China uitgeroepen op de expositie van Changsha.
  2. In 1986 werd in Fuzhou een expositie over de vijf basissoorten van thee gehouden, waar Feng Huang Dan Zong de eerste plaats onder 134 deelnemers verwierf.
  3. In 1989 kwam de thee op de eerste plaats uit op een expositie van akkerbouw-, veeteelt- en visserijproducten in Xi'an.
  4. In 1990 werd hij uitgeroepen tot beste thee door het Chinese Ministerie van Handel.
  5. In 1991 kreeg hij de eretitel van “Culturele Beroemde Staatsthee” op het Feest van de

Theecultuur van de stad Hangzhou; in hetzelfde jaar gaf het Ministerie van Landbouw hem het label van “Ecologisch Zuiver Product”.

  1. In 1995 kreeg hij de gouden medaille op het Tweede Landelijke Chinese Theefestival.
  2. In 1996 kreeg hij de gouden medaille op het Derde Landelijke Chinese Theefestival.
  3. In mei 1997 op het tweede theeconcours kreeg hij de eerste en hoofdprijs.
  4. In november 1997 kreeg hij op de Eerste Chinese Internationale Thee-expositie de gouden bekeren de gouden medaille.
  5. In 1999 kreeg de thee Mi Lan Xiang Dan Zong de eerste plaats op een concours, georganiseerd door het Theestudiegenootschap, alsmede de titel van Beroemde Thee van Provinciale Betekenis.
  6. In 1999 verwierf de thee Gui Hua Xiang Dan Zong de titel van “Beroemd Product van de 99ste Chinese Internationale Landbouwexpositie”.
  7. In 1999 erkenden het Economisch Comité en het Comité voor de Toekenning van de Titel “Beroemd Handelsmerk” de thee Wu Long Dan Zong als Hooggekwalificeerd Product van de provincie Guangdong en Beroemd Handelsmerk.
  8. In 2001 kreeg de thee Gui Hua Xiang Dan Zong opnieuw de titel van “Beroemd Product van de Chinese Internationale Landbouwexpositie”.
  9. In 2001 kreeg de thee Gui Hua Xiang Dan Zong een buitengewone prijs op het Chinese Theeconcours.
  10. In 2002 kreeg de thee Lan Hua Xiang Dan Zong een gouden medaille op het Vierde Internationale Theeconcours.
  11. In 2002 kregen de thees Mi Lan Xiang en Ba Xian Dan Zong gouden medailles op het Vijfde Concours van Kwaliteit van Beroemde Thees.

 

 

Beschrijving van soorten Feng Huang Dan Zong.

 

Natuurlijk bloemenaroma (deel van de soorten)

 

  1. Songse soort №1

 

Andere benamingen: Songse thee, blad uit het kreupelhout, aroma van het grote blad, kostbaarheid van de rots, aroma van de gele gardenia, thee van de volksreservetroepen, thee van de hoge oogst, dageraad van het oosten, heerser der oude thees, Songse oude Dan Zong, enz. Plant met geslachtelijke voortplantingswijze, grootbladig, gemiddeld van knop (er zijn drie tijdscategorieën voor het opengaan van de bladknoppen: vroeg, gemiddeld en laat), een rechtopstaande hoge boom.

 

Momenteel is in het theedistrict Feng Huang één oude theeboom bewaard gebleven. Hij is ontstaan als resultaat van jarenlange natuurlijke hybridisatie van groepen Feng Huang Shui Xianstruiken van de berg Wu Dong. Hij groeit op een hoogte van 1150 meter in het dorp Li Zi Cun op deze berg. Volgens de legende is hij geplant door een boer uit het geslacht Li aan het einde van de Songdynastie. Hij is rond de 700 jaar oud en 5,8 meter hoog.

 

  1. Songse soort №2

 

Andere benamingen: Thee van de Grote Struiken. Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, gemiddelde bladgrootte, met een late opening van de bladknoppen.

 

Volgens de legende komt deze soort van de Dan Zongboom die sinds de Song-dynastie groeide in het dorp Xin Lie op de berg Wu Dong en in 1928 gestorven is. Een boom die uit zijn stek is voortgekomen, is de eerste van de vier beroemde Dan Zongstruiken van het dorp Da An. Deze boom is 320 jaar oud en groeit op een hoogte van 950 meter boven zeeniveau in de theetuin van Da An op de westflank van de berg Feng Huang. Tegenwoordig staat de tuin onder beheer van Huang Ay Go. Als gevolg van de enting van de oude boom is een nieuwe soort ontstaan die de Songse soort №2 uit het dorp Da An wordt genoemd. Het is een plant met ongeslachtelijke voortplantingsmethode. Momenteel wordt hij vrij veel geteeld.

 

De boom is ongeveer vijf meter hoog. De bladeren van de bewerkte thee zijn gelijkmatig, secuur en strak gedraaid. De kleur is bruin tot zwart, vochtig tot boterachtig. Scherp aroma. Het aftreksel heeft een doorschijnende sinaasappelkleur en een volle, volumineuze, zuivere smaak. De smaak van de oude boom is dicht en langdurig. De nasmaak is krachtig en zoet. De thee trekt lang. Hoogste kwaliteit. Dit is de eerste van de beroemde Dan Zongs.

 

  1. Donker blad (乌叶).

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, gemiddelde bladgrootte, met gemiddelde knopopeningstijd.

 

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xiangstruiken op de berg Feng Huang, en hun daaropvolgende selectie. De oudste boom, die Feng

Chang Pian heet en ongeveer 120 jaar oud is, groeit op 800 meter hoogte aan de westkant van de berg Feng Huang in de theetuin van het dorp Da Ping, die wordt beheerd door Ming Xu Bao. Als gevolg van de enting van de oude boom is een nieuwe soort ontstaan, die Groot donker blad №1 heet. Plant met ongeslachtelijke voortplantingsmethode. De boom is 4,18 meter hoog en wijdvertakt. De bladeren van de bewerkte thee zijn gelijkmatig, secuur en strak gedraaid. De kleur is bruinzwart, vochtig tot boterachtig. Het aroma is kruidig, exquis. De kleur van het aftreksel is sinaasappelgeel, doorschijnend, de smaak is vol, volumineus, zuiver. De nasmaak is krachtig en zoet. De thee trekt lang.

 

  1. Aroma van geurige kruiden (芝兰香)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, grootbladig, met een laat opengaan van de bladknoppen.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. De thee heeft zijn naam te danken aan het natuurlijke aroma van geurige kruiden. De oudste struik groeit op 900 meter hoogte boven zeeniveau in de theetuin van het dorp Zhung Ping aan de westkant van de berg Feng Huang. De tuin wordt beheerd door Zhang Peng Zhen, nazaat van de stichters van de tuin. De cultivering van thee ter plaatse gaat anderhalve eeuw terug. De bladeren van de bewerkte thee zijn gelijkmatig, secuur en strak gedraaid. De kleur is bruingrijs, vochtig tot boterachtig. Het aroma is kruidig, exquis. De kleur van het aftreksel is goudgeel, doorschijnend. De “Melodie van de oude boom” springt eruit. De smaak is vol, volumineus, zuiver. Het aroma van geurige kruiden is langdurig en sterk. De nasmaak is krachtig en zoet. De thee trekt lang.

 

  1. Bamboeblad (竹叶)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, grootbladig, met een gemiddelde tijd van opengaan van de bladknoppen.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. De naam dankt de thee aan het blad, dat op een bamboeblad lijkt. Deze thee wordt inmiddels al langer dan een eeuw geteeld.

 

  1. Acht Onsterfelijken (八仙)

 

Ook bekend als de Acht Onsterfelijken Varen de Zee Over. Oorspronkelijk was er een moederboom met ongeslachtelijke voortplantingswijze. Dankzij langdurige cultivering is het gelukt om tot oude struiken te komen, nakomelingen van genoemde boom. Rechtopstaande boom met gemiddelde bladgrootte en late bladknoppen.

 

De moederboom groeide oorspronkelijk in het dorp Ya Hou aan de westzijde van de berg Feng Huang. Volgens de overlevering pootte een boer uit dit dorp, Wen Kun genaamd, stekken die hij van de theeboom “Grote Donkere Bladeren” had afgesneden in 1898 in de grond. Acht bomen overleefden; afgezien van hun vorm onderscheidden ze zich in niets van hun moederboom. Dit deed denken aan het sprookje over de Acht Onsterfelijken. In 1958 gaf de directeur van het theeverkooppunt Yu Bing Hui de thee de naam “Acht Onsterfelijken steken de zee over”, later verkort tot “Acht Onsterfelijken”. De oudste boom is meer dan honderd jaar oud. Hij is 4,8 meter hoog. De bladeren van de bewerkte thee zijn gelijkmatig, secuur en strak gedraaid. Vergeleken met andere Dan Zongs heeft deze grotere bladeren, zwartbruin van kleur, boterachtig tot vochtig, met glans. De kleur van het aftreksel is goudgeel, zuiver en doorschijnend. De “Melodie” is helder uitgedrukt. De zoete, zuivere smaak gaat over in een zoete nasmaak. Het aroma is sterk en stevig. De thee kan vele infusies aan.

 

  1. Aroma van de nefrietorchidee (玉兰香)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, grootbladig, met een vroeg opengaan van de bladknoppen.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. De thee dankt zijn naam aan het aroma van de nefrietorchidee, dat helder tot uitdrukking komt. De oude bomen groeien op 670 meter boven zeeniveau, in de theetuin bij het dorp Feng Xi Da Lu Ding op de westelijke helling van de berg. De geschiedenis van de theeteelt in deze tuin gaat meer dan een eeuw terug.

 

  1. Het aroma dat 's nachts komt (夜来香)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom, grootbladig, met een laat  opengaan van de bladknoppen.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. Heeft zijn naam te danken aan de bloem met dezelfde naam (hartvormige telosma: telosma cordata Merr.) Groeit op ongeveer 1150 meter hoogte in de theetuin bij het dorp Shu Tou Jiao op de Wu Dong. Achter het dorp ligt een plaats met de naam Grote Ronde Top, daar is de tuin gevestigd. De tuin staat onder beheer van de heer Wen Xi, wiens familie de tuin gesticht en sindsdien onderhouden heeft. De tuin bestaat al meer dan driehonderd jaar. De boom is vijf meter hoog. De bladeren van de bewerkte thee zijn strak gedraaid en tamelijk recht. De kleur is donkerbruin, boterachtig tot vochtig. Het aroma van de gelijknamige bloem komt sterk tot uitdrukking. Het is een stevig, dicht aroma. De smaak is zuiver, vers en rijk. De «Melodie» springt eruit. De kleur van het aftreksel is goudgeel, doorschijnend. Kan vele infusies aan.

 

  1. Jasmijnaroma (茉莉香)

 

Plant met ongeslachtelijke voortplantingswijze. Struik, grootbladig, met gemiddelde openingstijd van de bladknoppen.

 

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. Bij de bereiding van de thee verschijnt een natuurlijk jasmijnaroma, vandaar de naam. Oorspronkelijk moederstruiken met ongeslachtelijke voortplanting, die dankzij jarenlange zorg als oude struiken hun eigenschappen niet kwijt zijn geraakt. De moederstruiken groeien op 810 meter hoogte in de theetuin An Jiao bij het dorp Feng Xi Zi Mao. De stuiken zijn 150 jaar oud.

 

  1. Kaneelaroma (肉桂香)

 

  1. Aroma van de bloem Huang Ji (Kaapse jasmijn, Gardenia jasminoides Ellis) (黄技香)

 

De thee heeft zijn naam te danken aan de gelijknamige bloem, waarvan het aroma sterk tot uitdrukking komt. Huang Ji Xiang Dan Zong kent vele soorten, zoals de Huang Ji Xiang uit het dorp Shi Gu Ping Tian Liao Pu, uit het dorp Feng Xi An Jiao, en Huang Ji Xiang uit het dorp Shi Tou Jiao van de berg Wu Dong enz.

 

  1. Kaneelboomaroma (桂花香)

 

  1. Vogelsnavel (水仙, Shui Xian)

 

De theeboom is vrij hoog, de tijd van rijping loopt uiteen, evenals de vorm van de bladeren. Deze soort is door cultivatie uit de soort Hong Ying voortgekomen. De oorspronkelijke naam is Vogelsnavel en wordt nog veel gebruikt; in 1965 heeft hij de naam Feng Huang Shui Xian gekregen. In 1984 is de thee opgenomen in de groep van Hoogkwalitatieve Theebomen van Staatsbetekenis onder de noemer “Chinese Thee № 17”.

 

  1. Aroma van de Stadspoorten (城门香)

 

Het blad is gedrongen van vorm, dik, recht en gelijkmatig. De kleur is geelbruin, als van een palingrug. Boterachtig tot vochtig met rode spikkels. Langdurig natuurlijk, bijzonder, bloemachtig aroma. Solide, zuivere, verse smaak. In de mond blijft een zuiver aroma achter, met zoete tonen in de nasmaak. Het aftreksel is helder, doorschijnend, goudkleurig. Het slappe blad is gelig met een rode rand. De bijzondere “Bergmelodie” komt sterk tot uitdrukking.

Natuurlijk fruitig-honingachtig aroma.

 

  1. Amandelaroma №1 (杏仁香 1 号)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom met gemiddelde bladgrootte en gemiddelde uitbottingstijd.

Het amandelaroma komt duidelijk naar buiten bij iedere stap in de productie vanaf het doodslaan van het groen, vandaar de naam. De boom groeit rond de 1000 meter boven zeeniveau in de theetuin van het dorp Dong Lu op de Wu Dong. De bomen heten rond de twee eeuwen oud te zijn. Ze zijn 3,7 meter hoog. De bewerkte bladeren zijn gedrongen, gelijkmatig, strak gedraaid. Het aftreksel is donkergeel, doorschijnend, vochtig tot boterachtig. Het aroma is vers en zuiver. De thee geeft een langdurige melodie van amandel en honing. Kan veel infusies aan.

 

  1. Blad van de Yang Mei-pruim (杨梅叶)

 

Plant met geslachtelijke voortplantingswijze. Rechtopstaande lage boom met klein blad en gemiddelde uitbottingstijd.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui

Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. De thee dankt zijn naam aan het kleine blad, als van de Yang Mei-pruim. De oude struiken groeien in de theetuin in het plaatsje Huang Nu Long bij het dorp Da An op de westflank van de Feng Huang op 800 meter boven zeeniveau. Deze tuin heeft een geschiedenis van 250 jaar. Deze soort is de eerste van de vier beroemde struiken van Da An. De boom is 2,68 meter hoog. De bladeren van de bewerkte thee zijn gedrongen, strak gedraaid en zwaar. Ze hebben de kleur van een palingrug, vochtig tot boterachtig. Het aftreksel is goudgeel van kleur. Het aroma is sterk. De smaak is zuiver, solide. De thee heeft een strakke melodie en kan veel infusies aan. Het slappe blad is helder oranjegeel.

 

  1. Aroma van de honingorchidee (蜜兰香)

 

Struik met ongeslachtelijke voortplantingswijze. Grote bladeren, gemiddelde uitbottingstijd.

Voortgekomen uit eeuwenlange natuurlijke hybridisatie van verschillende soorten Shui Xianstruiken op de berg Feng Huang en hun daaropvolgende selectie. Dankt zijn naam aan het aroma van honing en orchideeën in de klaargemaakte thee. De voorouders van de beheerder van de theetuin Wei Jian Zhi hebben de moederstruiken geplant en gecultiveerd. De oude struiken hebben zich voornamelijk door enting voortgeplant en hebben vervolgens een ongeslachtelijke voortplantingsmethode verkregen. De moederstruik is in 1978 gestorven, deze was 150 jaar oud. De struik is 3,05 meter hoog, het blad is groot en plat, donkerbruin, boterachtig tot vochtig. De kleur van het aftreksel is oranjegeel, het aroma is sterk, de thee heeft een solide honingmelodie. De smaak is zuiver, solide en vers, met een sterke zoete nasmaak. Hij kan vele infusies hebben. Deze thee heeft bijzondere prijzen in de wacht gesleept op het tweede en derde theeconcours.

 

 

(с) Sergej Sjevelev, Moychay.ru 27.05.2012, vertaling Marius W. de Pijper

 

Voor dit artikel is gebruikgemaakt van materiaal van een van onze leveranciers uit Chaozhou, de heer Li Wan. Hij is directeur van een klein theeproducerend familiebedrijf in het dorp Feng Huang.

Voor geheel of gedeeltelijk gebruik van dit artikel elders is toestemming vereist van de directie van Moychay.ru

 

Written by Sergey Shevelev